Så påverkas du av stress

Stressad över . alla läxor, prov och betyg? Då är du inte ensam. Långt fler än hälften av alla elever känner sig stressade i skolan. Ibland kan det vara nyttigt för att man ska få något gjort, men det finns också allvarliga risker.

461298239_webb

Tänk dig en helt vanlig skoldag. Du sitter på en lektion och försöker lyssna på läraren, men tankarna singlar iväg. Samtidigt hör du hur det vibrerar i mobilen. Facebook. En gammal kompis hör av sig och vill träffas snart. Du tittar i kalendern, men har svårt att hitta någon ledig lucka den närmaste veckan.

 

Känns situationen igen? I så fall är det troligt att du är en av alla elever som stressar för mycket, både i och utanför skolan.

Det finns massor av varningssignaler som alla tyder på att man nått en gräns för hur mycket stress man tål. Det kan handla om problem med sömnen, magont, trötthet, huvudvärk, spänningar i kroppen och svårigheter att koncentrera sig på lektionerna. Var för sig kan det vara tecken på helt andra saker, men tillsammans tyder de på allvarlig stress.

 

I mer än 30 år har forskaren Aleksander Perski studerat stress. Han menar att man måste ta varningssignalerna på största allvar.

– Om man börjar märka sådana tecken måste man försöka anpassa sin situation och exempelvis se till att man får tillräckligt med sömn, säger han.

I en undersökning av stress bland elever mellan 10 och 18 år från förra året framkom att 65 procent känner sig stressade på grund av läxor eller prov, höga krav på sig själva eller från föräldrar och lärare.

Enligt Aleksander Perski är det siffror som ökat för varje år. Samtidigt menar han att stress i skolan inte nödvändigtvis är farlig.

– Stress är en normal kroppsreaktion på att man behöver göra något viktigt, att det är dags att samla ihop sig. Det är när stressen pågår under en lång tid som kroppen tar stryk, säger han.

 

Det viktigaste man behöver för att klara av en viss mängd stress är en bra balans mellan plugg och vila. Man behöver ha tid över för fritid, tid då man släpper alla krav.

Aleksander Perski menar att man inom stressforskningen brukar skilja på två olika typer av stress. Han kallar det för pluggstress och livsstress.

– Pluggstress drabbar den som ska vara bra på allt i skolan, de som kör på mer än vad de egentligen behöver. Livsstress handlar mer om alla andra saker som kan hända i livet, säger han.

Det kan vara allt från att en kompis drabbas av en allvarlig sjukdom till att föräldrarna ligger i skilsmässa. Om man vill bli bättre på att hantera sin stress är det viktigt att man blir medveten om den skillnaden.

– Det är så mycket lättare att påverka saker som stressar upp en i skolan jämfört med sådant som är livsrelaterad stress, säger Aleksander Perski.

 

Eftersom så många elever känner sig stressade i dag är både tidningar och internet fulla med tips på hur man ska göra för att hantera pluggstressen. Men att bara läsa sig till något hjälper inte. För att verkligen nå en förändring måste man få hjälp.

– Man behöver stöd från vuxna. Klokast är att man går till sjuksystern eller kuratorn på skolan för att prata, de kan hjälpa till med en plan för hur man kan göra det bättre, säger Aleksander Perski.

Text: Christopher Kullenberg Rothvall

Vanligaste tecknen på att du stressar för mycket

  • Sömnproblem.
  • Stor trötthet som inte går att vila bort.
  • Svårt att koppla av och varva ner.
  • Blir lätt irriterad, rädd, nedstämd eller känner ångest.
  • Minnet blir sämre.
  • Svårigheter att koncentrera sig.
  • Hjärtklappning, högt blodtryck och även svårigheter att andas.
  • Problem med magen, så som magkatarr eller förstoppning.
  • Huvudvärk.
  • Stelhet och värk i kroppen.

 

Nio tips – så hanterar du skolstressen

  • Prata med en vuxen.
  • Försök varva pluggande med roliga saker.
  • Välj ut några ämnen att satsa hårt på istället för alla.
  • Hitta en metod för att slappna av, exempelvis andningsövningar, meditation och yoga.
  • Fokusera på en sak i taget.
  • Ät, träna och sov. Bästa sättet att motverka stress är att ta hand om kroppen.
  • Skriv ner vad det är som stressar upp dig mest.
  • Öva på att säga nej till kompisar.
  • Försök ha stunder då du kopplar ner helt från internet och sociala medier.